مونتيسوري مصر

مشاكل القراء المسجلة

Delivered to your Doorstep

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Monday, September 21, 2015

دراما الطفل الأوحد!


سلسلة مقالات #مونتيسوري_مصر
تكتبها مروة رخا – حاصلة على شهادة المونتيسوري للأطفال حتى ثلاث سنوات من مركز أمريكا الشمالية للمونتيسوري (North American Montessori Center)
المقال الـ 75
دراما الطفل الأوحد!

تلقيت هذه الرسالة ووجدت ان هذا سؤال يتردد كثيرا في زماننا هذا! في جيل أمي وأبي كان الطبيعي أن تتكون الأسرة الواحدة من ثلاثة أو أربعة أو خمسة أطفال – وربما أكثر! في جيلي أنا أصبح المتوسط طفلين أو ثلاثة! اليوم، هناك أسباب كثيرة قد تفرض على الأسرة عدم انجاب أكثر من طفل وأهمها الغلاء! مصاريف التعليم والفسح والطعام الصحي والرعاية الطبية أصبحت عبئ لا يستهان به وكذلك طاقة الأم والأب أصبحت محدودة؛ صبر أقل وجهد أقل وقوة جسدية ونفسية أقل بكثير من جيل الآباء والأجداد! الحياة اليومية تستهلكنا أسرع من أي وقت مضى!

تقول الأم في رسالتها:

أنا حامل ومنتظرة طفلة في شهر ديسمبر وكنت عايزة أعرف رأي ماريا منتسوري في مشاكل الطفل الوحيد، هل أصلا بيكون عنده مشاكل نفسية كبيرة وصراعات أكتر من صراعات الطفل اللي عنده أخوات؟ أنا بسأل لأن أنا وجوزي بنفكر منخلفش تاني وتفكيرنا ده مترتب عليه قرارات تانية خاصة بحياتنا. أنا عايزة أربي البنت كويس وأديلها وقت كبير أكون مركزة معاها وعايزة ازرع فيها حب الخير والجمال والطبيعة وعايزة أعمل معاها أنشطة وننزل نتمشي في الجناين سوا. مش عايزة أكون أم وخلاص! كل الناس بتخلف لكن أنا عايزة أكون أم حقيقية. كل اللي حواليا بيقولولي مينفعش تفكري كده!  أنت كده أنانية لأنك هتخليها تطلع وحيدة في الدنيا! ليه تحرميها من إنها تلعب مع حد في البيت؟ كده هيبقى عندها مشاكل كبيرة! هل ده صح فعلا؟؟
لم تكرس ماريا مونتيسوري فصل أو أكثر للتحدث عن مشكلة الطفل الأوحد لأن نهج المونتيسوري في بدايته كان نهج مخصص للحضانات وفي ذلك الوقت لم يكن الاكتفاء بطفل واحد فقط مطروح للنقاش! لذلك سوف يكون ردي اجتهاد وقياس على معايير أخرى ذكرتها ماريا مونتيسوري!

في بيت الأطفال، حضانة المونتيسوري للطفولة المبكرة، كان على الأطفال تعلم عدة أشياء لمساعدته على إدارة منزلهم هذا بنجاح:


Montessori Egypt by Marwa Rakha

No comments: