مونتيسوري مصر

مشاكل القراء المسجلة

Delivered to your Doorstep

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Monday, April 6, 2015

سؤال يحيرني: هل الإنفصال في مصلحة الأطفال؟


هل يمكن للإنفصال أن يؤثر سلباً على ابني؟ حياتي اتلخبطت ومش عارفة اتصرف إزاي؟ فكرة الإنفصال عن زوجي ترعبني لأني متخوفة أن أؤذي ابني بسبب القرار ده.
جوزي بيعرف تماماً ان أكتر حاجه بتأذينى أن تحصل خناقات أو صوت عالي قدام ابنى، وبقى يتعمد يعمل كده عشان يكسرنى ومستحملتش. فضلت احاول بكل الطرق انى استمر بس عشانه لكن لما لقيته هيتأذى بسبب ده مستحملتش. انا خايفه من كتر ما كنت بقرأ ان الانفصال بيأثر ع الاطفال وان الطفل اللى بيتربى مع ابوين بيبقى أسوى نفسياً.
كل الدنيا ضدى عشان شايفين انى مش هقدر اصرف على ابنى لوحدى ولما اقول هشتغل وحياتى هتبقى احسن بيسخرو من الكلام ده خصوصا ان جوزى ولا بيبعت اى حاجه لابنه وممكن يشيل ايده خالص. حياتى عند أهلى صعبه جدا وفيها ضغط فظيع على أعصابى وبقيت مش عارفه أنا صح ولا غلط. بس انا والله تعبت جداً ومش عارفه انا كده ببهدل ابنى ولا لأ .. والخطوات اللى جايه كلها متعبه وصعبه وطويله ولو كنت لوحدى كنت هتحمل عادى لكن خوفى عليه اللى مسببلى ضعف فظيع.
أنا كنت تعيسه فى الزواج ده ومكنتش هقدر أنفع نفسى ولا ابنى وانا كل يوم بنام منهاره من العييط .. نفسى أنجح وأشتغل وأبقى أقوى وأربى ابنى وانا نفسيتى مرتاحه وسعيده بعيد عن اى مشاكل.
عزيزتي الأم الحائرة


http://marwarakha.com/?p=7130

No comments: