مونتيسوري مصر

مشاكل القراء المسجلة

Delivered to your Doorstep

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Sunday, July 3, 2016

سؤال يحيرني: أهلها يسيئون معاملتي: هل أتركها؟ - Marwa Rakha

سؤال يحيرني: أهلها يسيئون معاملتي: هل أتركها؟ - Marwa Rakha





"أنا من قرية عائلتي بسيطة، أساعد نفسي عشان أكون جاهز للزواج وأجهز الشقة. كان ليا واحد صاحبي من عائلة وضعها المادي جيد وقررت أطلب أيد أخته.. بالفعل سألوا عني، وبعد أيام من الخطوبة لقيت المعاملة سيئة من حماي وابنه اللي هو صاحبي. أنا خاطب من سنة وشهرين والمعاملة ذي الزفت. المشكلة إني كنت باقي عليّ البنت عشان هي متمسكة بي او بتموت فيا. أنا مع الوقت قلت هحبها زي ما بتحبني، بس حصل العكس. زادت كراهيتي ليها ولهم. أخذوا الاسبوع اللي فات يعاملوني بشكل جيد، بس للأسف أنا كرهتهم أوي من أفعالهم معي. المشكلة إني خايف أزعّل البنت أو أجرحها او كدا يعني. بس أنا مش حابب أكمّل. أعمل ايه عشان أبعد بس مجرحش الانسانة دي؟!
عزيزي الشاب البسيط،
الزواج ليس بلعبة والنسب مثله مثل اللبن "يتعكر ما يصفى". يبدو أن نفسك تحمل البغضاء لحماك وأخو خطيبتك، وهما يبادلونك المشاعر السلبية. لن أنصحك بإنهاء الارتباط و"فشكلة" الزواج، ولكني أحثك على المواجهة والمصارحة.
إليك الخطة في خطوات واضحة:

No comments: